mbo

Poging tot een onderzoeksvoorstel richting NRO

Vanuit het Rekencollectief gaan we proberen een NRO-onderzoekssubsidie binnen te halen.

We doen deze poging samen met enkele ROC’s

Samenvatting

Naar aanleiding van de invoering van nieuwe rekeneisen in het mbo gaat het resultaat op het rekenexamen per 1-9-2022 meetellen voor het mbo-diploma. Vrijwel alle ROC’s gaan werken met examens van de Coöperatie Examens mbo, een instellingsexamen. Het verplichtende karakter zal meer druk leggen op de mbo-studenten. De verwachting is dat de nieuwe examens goed afgestemd zullen zijn op de gemiddelde mbo-student. Een deel van de studenten zal extra hard moeten werken voor een voldoende, het is al enigszins te voorspellen welke studenten dat zijn. Juist in het beroepsonderwijs zitten de meer praktisch gerichte studenten, en dan kan rekenen een struikelvak worden. Dat zal afhangen van individuele kenmerken van de student (cognitieve en sociaal-emotionele aspecten) de kwaliteit van het onderwijs (lessen, docenten, organisatie) en de kwaliteit van de toets (het examen wordt online afgenomen). De centrale onderzoeksvraag in dit voorstel: Welke factoren dragen bij aan student-succes bij rekenen in het mbo? Om deze vraag te beantwoorden worden studenten (uit niveaus 2, 3 en 4) gedurende drie jaar gevolgd (van 2024/2025 t/m 2026/2027) en wordt in kaart gebracht hoe dit succes tot stand komt. Resultaten uit dit onderzoek worden gebruikt voor eventuele bijstelling van de gebruikte examens, voor aanbevelingen richting methodeschrijvers en voor de nascholing van docenten